Benvinguts al Bloc

Benvinguts al meu bloc! Primer de tot presentar-me, sóc l'Alba i estudio a Blanquerna al primer any del grau d'Ed.infantil. El fet que m'ha portat a dur a terme aquesta carrera és la meva gran vocació cap als nens. Des de ben petita sempre m'han agradat, i la meva idea era ser professora. I, aquí estic, intentant descobrir experiències noves que em portaràn allà on vull arribar, i què més bé que desenvolupar-ho mitjançant un Bloc.

dimarts, 21 de setembre del 2010

Apunts

EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA

Elliot W.Eisner ha tingut molta influència en els plantejaments didàctics actuals.
2. ASPECTES QUE INFLUEIXEN EN L’APRENENTATGE ARTISTIC
El desenvolupament de la interpretació crítica:
a) explorar, percebre i interpretar verbalment.
El desenvolupament de la producció plàstica:
b) interpretar i crear.
El paper social de la cultura visual:
c) incidència de l’art en l’entorn i de l’entorn en l’art.
Per treballar tant en la vessant crítica, com en la productiva, i en la cultural, cal desenvolupar la capacitat perceptiva dels alumnes.
3. LA PERCEPCIÓ VISUAL
El procés de percepció visual s’inicia amb la separació de figura i fons que desvetlla el concepte de forma. Forma:conjunt de relacions entre elements, percebuts en la nostra consciència com un tot unitari.
Operacions lligades a la percepció:
a) L’exploració activa
b) La selecció
c) La comparació
d) La captació del que és esencial

Característiques del desenvolupament perceptiu:

L’essència de la percepció és selectiva, és a dir, es tracta de fixar-nos només en unes coses concretes.
a) El procés de desenvolupament de la diferenciació perceptiva.Les persones i nens ens adonem de les grans diferències en les qualitats de les formes, gràcies a la suma d’experiències perceptives, i així podem obtenir més distincions.

b) La centralització perceptiva, el procés de superació. Globalitat en el camp visual. Les persones i nens no experimentats només tenim la capacitat de fixar-nos en un sola forma del camp visual. Depenen dels colors, afecta l’entorn de l’imatge i alhora de captar ens pot donar valors positius o negatius.

c) Els mecanismes cognitius o marcs de referència que afecten la percepció visual
Les generalitzacions (el que esperem veure en un determinat moment gràcies al record d’experiències anteriors) i els estereotips (representacions gràfiques esquematitzades i estandarditzades)provoquen constants visuals que són interferències que reemplacen el que veiem pel que sabem.

La història de la nostra vida: els coneixements, els sentiments, els valors…creen marcs de referència que fan que veiem determinades coses d’un camp visual i passem per alt l’altre.

Les necessitats immediates provoquen marcs de referència que focalitzen el que observem en un determinat moment. Un bon ensenyament de les arts plàstiques, oferirà recursos i crearà necessitats perquè els estudiants observin amb marcs de referència amplis, variats i subtils.

El marc de referència estètic és el característic de l’ensenyament artístic: comporta estar atent a les qualitats del que s’observa i a la manera com ens commou. Es tracta de descobrir com ens commovem i com les qualitats que observem generen un contingut expressiu.

4. Les dues teories que expliquen els continguts expressius de les formes visuals

· Teoria de Gestalt: considera que les formes i característiques de qualsevol cosa, provoquen un estímul evocador de sentiments.
· Teoria associativa: considera que no hi ha res d’intrínsec en les formes que transmeten sentiments, però l’espectador les relaciona amb experiències que tenen significat emocional.

Perquè és important la percepció amb els nens?
Per veure i ser capaços de percebre el que els envolta. Els ajuda a entendre la realitat i percebre-la a partir de les nostres experiències.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada